Havregrød

Havregrød er en af de mest traditionelle morgenmadsretter, der findes herhjemme. I århundreder er havregrøden blevet spist mange steder her på de nordligste breddegrader. Havregrøden har vi alle et forhold til. På et tidspunkt i dit liv, har du sikkert også smagt den. For mange er havregrøden den trofaste start på dagen.

Lige siden stenalderen har vi spist havregrød. Dengang var det en mere saltet udgave, vi spiste. Vi blandede både urter og røget kød i den. Eller hvad vi nu lige havde af rester fra i går. Vi spiste ofte havregrøden både morgen, middag og aften.

Op gennem middelalderen var havregrøden den gængse spise. Dog blev havregrøden stille og roligt glemt hen mod slutningen af 1800-tallet.

I efterkrigsårene fik havregrøden en renæssance. Den blev igen ’alle-mands’ spise. I 1970’erne, sammen med økologien og gennem interessen for almen sundhed, fik havregrøden igen stort ry for at være en sund morgenmad.

Havregrød og sundhed

Havregrød og sundhed går hånd i hånd. Det er du sikkert ikke i tvivl om. En portion havregrød er en god og rigtig sund start på dagen. Bl.a. fordi den mætter utrolig meget, så du kan gå længe, inden du behøver at spise igen.

Havregryn går ind under gruppen af fuldkorn. Med en portion havregrød til morgenmad er du godt på vej til at få den daglige anbefalede dosis fuldkorn. Havregrød har et stort indhold af både proteiner, fibre, kalcium og B-vitaminer.

Havregrøden booster simpelthen dit helbred. En portion havregrød om morgenen hjælper dig med at forebygge mange forskellige sygdomme. Bl.a. forhøjet kolesterol, hjertekarsygdomme og nogle former for cancer.

Havregrøden hjælper dig også med at holde et stabilt blodsukkertal. Vil du tabe dig, er havregrød også din tro følgesvend.

Opskrifter på havregrød med forskellige toppings og ingredienser

Der findes efterhånden et hav af variationer af den traditionelle havregrød. Det er ikke længere ’bare’ havregrød, du spiser. Der er rigtig mange, som kan lide at eksperimentere i køkkenet, og det er kun til din fordel. Her får du nogle af de spændende opskrifter. Prøv dem, så kan det være, at du finder din egen favorit.

Den havregrød, de fleste nok kender, er med sukker/kanelsukker og smørklat og lavet på vand. Denne opskrift er også god, hvis du ikke kan tåle laktose.

Haven bugner af frugt i både sommeren og efteråret, så de indbyder jo kun til at blive blandet i din havregrød. Ellers er der jo hele året rundt et mangfoldigt udvalg af frugter, friske og tørrede, samt nødder nede i supermarkedet.

Nogle eksperimenterer også med at putte krydderier i havregrøden, som f.eks. kardemomme.

Her er en spændende opskrift på havregrød, hvor der skal nektarin og myntesukker i.

Kan du ikke lige overskue det med at skulle have gang i både komfur og gryde? Ja, så findes der også en opskrift til at lave direkte i en skål eller tallerken i din mikroovn. Opskriften er lavet kun på mælk. Du kan se den her.

Grødfolket

Er du en del af ’grødfolket’? Altså dem der vitterlig spiser alle mulige slags grød? – Og elsker det. Eller er du simpelthen bare ikke til grød. Der har altid været sådan et ’elsket eller hadet fænomen’, som omfavner havregrøden. Dog er tendensen ved at vende pga. alle de gode fordele, der er ved at spise havregrød.

Havregrøden har en stor familie: Risengrød, øllebrød, boghvedegrød, majsgrød osv. Dertil kommer der alle afskygninger af frugtgrød, som også melder sig på banen.

Havregrøden som dessert eller bagværk

Som en lille afstikker til dessert-verdenen, så kan havregrøden også fint bruges her. Har du lidt havregrød til overs fra morgenmaden, så har du grund-ingrediensen til en lækker, lille eftermiddagssnack eller dessert. Nemlig havregrødsklatkager. Eller du kan bruge den i boller.

Inspiration til morgenmadsbordet

Der findes mange inspirationskilder til at lave dit morgenbord endnu mere spændende og varieret.

Morgenmad på 2-15 minutter. Lyder det ikke godt i dine ører?! Om morgenen har du sjældent oceaner af tid. I bogen her er der opskrifter, som guider dig til en varieret morgenmad på ekspres tid. Uanset hvilken situation du står i lige nu og her, så er der en opskrift, der passer til dig – hvis du er vegetar, hvis du har tømmermænd, hvis du har gæster eller andet.

Du ved det godt. Fra alle sider bliver du opfordret til at spise mere grønt for dit helbreds skyld. Det er ikke nok blot at kigge på det grønne med øjnene. Her har du en inspirerende kogebog, som hjælper dig i gang med at få integreret det grønne i din morgenmad.

Smoothies er en trend, der er kommet for at blive. Det er en nem type morgenmad, som især de unge er ret vilde med. Her er der en kogebog, som giver dig nye opskrifter på bl.a. smoothies.

Bliv yderligere inspireret på et madkursus

Er du vild med at lave mad? Og har du lyst til at blive endnu mere inspireret, så er der forskellige madkursuser, som du kan tage. Bare kig her.